اکبر خزایی : معیارهای حرفه ای بودن در بدنسازی

معیارهای حرفه ای شدن در بدنسازی چیست ؟ آیا تنها با قهرمانی در مسابقات npc  و دریافت کارت حرفه ای شما حرفه ای خواهید شد ؟ آیا اگر شاگردان یک مربی در مسابقات حرفه ای مقام های خوب کسب کنند آن مربی حرفه ای است ؟ آیا مربی میتواند از پیش مقام ورزشکار را پیش بینی کند ؟ اینها موارد مهمی هستند که در زیر به آنها خواهیم پرداخت

متاسفانه برخی فکر میکنند تنها با قهرمان شدن و اخذ کارت حرفه ای آنها حرفه ای میشوند در صورتیکه برای حرفه ای بودن یک قهرمان باید علاوه بر اخذ کارت حرفه ای سایر فاکتورها از جمله اخلاق حرفه ای را سرلوحه کار خود قرار دهید، در تصویر زیر  شما میتوانید تمام فاکتورهای قهرمانان حرفه ای را مشاهده کنید .

معیارهای حرفه ای شدن در بدنسازی

ورزشکاران عزیز خوب به عکس دقت کنید تمام حاضرین در این تصویر مدعی ساندو و مقام نخست مسترالمپیا ۲۰۲۲ بودند اما وقتیکه هادی چوپان بعنوان قهرمان مسترالمپیا معرفی شد سایر مدعیان به سمت هادی آمدند و او را مورد تشویق قرار دادند دقت داشته باشید آنها هم برای بزرگ‌ترین مسابقات بدنسازی جهان پای به میدان گذاشته بودند و در مصاحبه های خود گفته بودند حتما قهرمان مسترالمپیا میشوند و در این لحظه ای که مقام قهرمانان اعلام شد و هادی چوپان بعنوان نفر اول مسترالمپیا معرفی شد آنها از طریق فیلم یا آینه مقایسه خود و سایر حریفات را ندیده بودند و تحت تاثیر تشویق تماشاچیان که کدام ورزشکار برتر است هم قرار نگرفته بودند ولی به آرا داوران احترام گذاشتند و هادی را مورد تشویق قرار دادند این یعنی آنها علاوه بر بدن حرفه ای رفتار و کردار حرفه ای هم دارند.

متاسفانه در برخی از مسابقات زمان اعلام نتایج ما شاهد اعتراض و متشنج کردن جو سالن از سوی برخی ورزشکاران یا مربیان آنها هستیم جالب است در گذشته برخی از افرادیکه به مدال دست پیدا نمیکردند چنین رفتاری از خود نشان میدادند اما طی چند سال گذشته ما شاهدیم برخی از ورزشکاران ایرانی حتی افرادیکه به مدال طلا دست یافته و در اورالی هم به جایگاه دومی رسیده اند و یک پروکارت از ۳ پروکارت مسابقه مربوطه را هم اخذ کرده اند باز چنین رفتار ناشایستی از خود نشان می‌دهند ، این رفتار ورزشکاران  طی چند سال گذشته بشدت مورد تعجب جامعه بین المللی قرار گرفته است.

حاضرین با تعجب نسبت به این رفتار میگویند آنها از کجا میدانند که حقشان خورده شده مگر معترضان در آینه مقایسه خود را دیده اند یا آنکه مگر آنها از داوران تخصص بالاتری دارند و …

از سوی دیگر جا دارد مربیان عزیز هم رفتار حرفه ای داشته باشند و تمام مشکلات و عدم کسب نتیجه دلخواه را به گردن داوران نیاندازند که البته ریشه این رفتار بر میگردد به وعده هایی که مربی از پیش به شاگرد خود می‌دهد ،  ولی زمانیکه نتیجه از قبل پیش بینی شده بدست نمیاید مربی تمام تقصیرها از قبیل ژنتیک ، کم کاری ورزشکار ، اشتباهات خود مربی و …را به گردن داور انداخته و به ورزشکار می‌گوید داوران حق تو را خوردند.

برای مربیان عزیز هم جا دارد اشاره ای به مصاحبه هنی رامبد مربی حرفه ای جهان داشته باشیم که طی گفتگو با فیت شو ( قبل از مسترالمپیا ۲۰۲۲) در پاسخ سوالی مبنی بر آنکه که چه مقامی برای هادی پیش بینی میکنی هنی رامبد اینطور پاسخ داد :

من یک مربی هستم و بدن هادی را آماده کردیم و نمیتوانیم برای او مقام پیش بینی بکنیم و در واقع گفت این  داوران هستند که نتایج را مشخص میکنند و به نوعی علاوه بر بحث داوری منظورش این بود که نمیدانیم حریفان هادی با چه آمادگی روی استیج مسابقات مسترالمپیا حاضر میشوند.

لذا به مربیان عزیز هم پیشنهاد میکنیم به ورزشکار وعده قهرمانی یا جایگاه خاصی ندهند که در آخر مجبور شوند تقصیرها را به گردن داور بیاندازند و از ابتدا با شهامت واقعیت ها به شرح اینکه قهرمانی و مقام قابل پیش بینی نیست از همان ابتدا خود را از همه فشارهای پس از مسابقات رها کنند.

اکبر خزایی

مربی و داور حرفه ای بدنسازی

دانش آموخته تربیت بدنی و علوم ورزشی

اینستاگرام اکبر خزایی 

دیدگاه تان را بنویسید

نظر خود را درباره این مقاله بنویسید