رابطه مرگ جولیندر و مصرف داروهای استروییدی با قلم اکبر خزایی

جولیندر ورزشکار و چهره شناخته شده ورزش بدنسازی به علت بیماری آنوریسم مغزی درگذشت و پس از مرگ او شاهد نظرات متفاوتی درخصوص علت مرگ او بودیم .

برخی علت مرگ او را مرتبط با مصرف داروهای هورمونی دانستند و برخی آنرا یک بیماری شناخته شده دانستند و استدلالشان این بود که خیلی از افراد با همین بیماری فوت شده اند که نه تنها از داروهای هورمونی استفاده نکرده بودند بلکه اصلا ورزشکار هم نبودند،اما واقعیت چیست ؟

در اینکه این ورزشکار از داروهای استروییدی استفاده می‌کرده شکی نیست ولی نمیتوان علت اصلی این بیماری را مصرف استروییدها دانست ولی آنطور که نتیجه مطالعات گوناگون نشان می‌دهد مصرف تستوسترون و مشتقات آن تاثیر مستقیم بر روی بیماری عروق و آنوریسم مغزی دارند.

بر اساس نتیجه مطالعه ای که سال ۲۰۲۰ توسط تائوجین، لو وانگ، دونگبو لی، تائویانگ و بوفی ژووک در زورنالهای معتبر منتشر شد به اثبات رسید که تستوسترون با کاهش سطح HDL آسیب عروقی مغزی را تشدید می‌کند ، این مطالعه با هدف بررسی اثرات تستوسترون بر آسیب عروق مغزی با استفاده از مدل آنوریسم داخل جمجمه ای (IA) انجام شد.


این مطالعه نشان داد چربی خون بالا که بر اثر مصرف بالای استروییهای آنالولیک بوجود میاید بر تشکیل آنوریسم و پارکی آن تاثیر دارد.

پس در نتیجه می‌توان تقریبا حدس زد که اگر جولیندر از داروهای استروییدی استفاده نکرده بود ممکن بود او سالیان سال دیگر به زندگی طبیعی خود ادامه دهد  ولی استروییدها و داروهای ممنوعه اگر عامل اصلی بوجود آمدن آنوریسم مغزی او نشدند ولی حداقل باعث تشدید بیماری و مرگ او شدند.

اکبر خزایی

محقق علوم پزشکی ورزشی

مربی ممتاز بین المللی بدنسازی